Παρασκευή, 3 Φεβρουαρίου 2012

Daniel Goldstein: Η μάχη ανάμεσα στον σημερινό και στο μελλοντικό μας εαυτό







O Daniel Goldstein, ένας αμερικανός ψυχολόγος, ξεκινάει την ομιλία του με τον μύθο του Οδυσσέα.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται στην ιστορία με τις Σειρήνες και το καράβι του Οδυσσέα, που παρ’ όλο που γνώριζε τι επρόκειτο να συμβεί (να παρασυρθεί, δηλαδή, από το τραγούδι τους), εκείνος αποφάσισε να το ακούσει και να ρισκάρει.
Μέσα από τον παραπάνω μύθο, περιγράφει την αντίδρασή μας στον πειρασμό. Οποιονδήποτε πειρασμό που βιώνουμε καθημερινά. Έτσι, έχοντας το παράδειγμα του Οδυσσέα ως μοτίβο, διαχωρίζει τους εαυτούς μας στον «σημερινό» και στον «μελλοντικό». 
Ο «σημερινός» εαυτός μας επιθυμεί την απόλαυση χωρίς να σκέφτεται μακροπρόθεσμα. Και υποστηρίζει την θέση που διαμορφώνει και παρουσιάζει, με αναφορές σε γνωστούς ψυχολόγους και μελετητές στους αιώνες.
Συνεχίζοντας έτσι, αναφέρει τους λόγους που ο καθένας από εμάς στην σύγχρονη εποχή δεν μπορεί να αντισταθεί στους πειρασμούς και τις απολαύσεις. 
Η λέξη–κλειδί είναι η αυτοσυγκράτηση. 
Η δεύτερη στη σειρά είναι οι προσωπικές δεσμεύσεις
Η λειτουργία και των δύο όρων είναι συνυφασμένη με τον «μελλοντικό» μας εαυτό. Και εξηγεί γιατί, μέσα από τα προσωπικά του βιώματα. 
Ο τρόπος παρουσίασης του ομιλητή είναι ιδιαίτερα γλαφυρός. Απλουστεύει τις έννοιες με σκοπό να γίνεται αντιληπτός στον καθένα, που μπορεί να μην γνωρίζει τίποτα για όσα αναφέρεται. Στην πραγματικότητα, οι έννοιες που σχολιάζει και οι μελετητές στους οποίους αναφέρεται είναι αρκετά δύσκολοι και εξεζητημένοι από κάποιον που τα ενδιαφέροντα του δεν άπτονται της ψυχολογίας ( όπως εγώ δηλαδή!).

Και γι’ αυτό, ο τρόπος που παρουσιάζει την ομιλία του συνοψίζει τα βασικότερα σημεία της ψυχολογίας όσον αφορά την απόλαυση, την αυτοσυγκράτηση και τους πειρασμούς.
Μέσα σε δεκαέξι λεπτά που διαρκεί η ομιλία, ο Daniel Goldstein έχει αναλύσει τα σημαντικότερα σημεία της θεωρίας του, με παραδείγματα και αναφορές σε ψυχολόγους –σταθμούς ανά τους αιώνες. Και ακόμα περισσότερο, παρουσιάζει τον προηγούμενο «σημερινό» εαυτό του, με τον πραγματικά «σημερινό» εαυτό του ως φωτεινό παράδειγμα, κατακρίνοντας τις προσωπικές δεσμεύσεις, ως μαστίγωμα του εαυτού μας να επιτύχει οτιδήποτε.

Συνεχίζει, δηλώνοντας ότι μελετά τον «σημερινό» και τον «μελλοντικό» εαυτό μας στο πεδίο της οικονομίας. Πεδίο ιδιαίτερα χρήσιμο για την παρούσα εποχή.

Το αξιοσημείωτο στην ομιλία είναι ότι έχει διαμορφώσει μαζί με τους συνεργάτες του, ένα πρόγραμμα που αποδεικνύει την σημασία της αποταμίευσης. Συγκεκριμένα, στο πρόγραμμα αυτό, μπορεί κάποιος να δει τις μελλοντικές του επενδύσεις και πως αυτές θα διαμορφωθούν. Για παράδειγμα, παρουσιάζει το « μελλοντικό» διαμέρισμα κάποιου που θα αποταμιεύσει. Έτσι, διαμόρφωσε μια λίστα διαμερισμάτων ανάλογα με το αποταμιευτικό πλάνο του καθένα.

Σε δεύτερη φάση, με την βοήθεια των συνεργατών του και της Allianz , δημιούργησαν ένα ακόμα πρόγραμμα για το πώς θα είναι κάποιοι νέοι- στην παρούσα ομιλία παρουσιάζει φοιτητές- ηλικιωμένοι. Μέσα απ’ αυτό το πείραμα, προσπαθούν να κατανοήσουν αν ο «μελλοντικός» εαυτός μας επηρεάζει τελικά τις αποταμιευτικές κινήσεις μας και το πλάνο που γενικότερα διαμορφώνουμε για το μέλλον μας.  

Στα όσα παραθέτει, αυτό που εγώ μπορώ να καταλάβω, είναι η προσπάθεια του να μας δώσει την αίσθηση της ισορροπίας στον «σημερινό» και τον «μελλοντικό» εαυτό μας.

Πρόκειται για μια προσπάθεια να κατανοήσουμε τις πραγματικές ανάγκες του σήμερα, έχοντας στο νου μας και το μέλλον που θα επακολουθήσει. 

Δεν ξέρω, λοιπόν, κατά πόσο αν αυτή είναι μια ομιλία που θα παρακολουθήσουν όλοι με θέρμη. Είμαι σίγουρη όμως ότι πρόκειται για μια ομιλία πραγματικά διαφορετική απ ‘όσα ξέρουμε έως τώρα, καθώς καλεί τον κάθε παρατηρητή της να σκεφτεί για τον «μελλοντικό» εαυτό του.

Τουλάχιστον, ο «σημερινός» εαυτός μου προσπάθησε να δει τον «μελλοντικό». Ο δικός σου πως μοιάζει;







Όλγα Αζιλαζιάν, φοιτήτρια Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού στο Πάντειο Πανεπιστήμιο

3 σχόλια:

  1. endiaferon...!!! irthe i ora (ligo arga gia emas) na skeftoume ton mellontiko eauto mas ...stin parousa katastasi pramgatika den mporo na skefto ton mellontiko eauto mou genikotera...to mono pou xero einai pos sigoura tha prospathiso na isorropiso anamesa ston simerino kai mellontiko eauto mou...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πάρα πολύ ενδιαφέρον θέμα για να με γεμίσει προβληματισμό στα 30 που υποτίθεται ότι είμαι στην πιο παραγωγική μου φάση και θα έπρεπε ήδη να σκέφτομαι και να οργανώνω το μέλλον μου. Θεωρώ όμως ότι ο μελλοντικός μας εαυτός δεν είναι θέμα αποκλειστικά της διαχείρισης των πόρων μας, των "θυσιών" και της αυτοσυγκράτησης μας σε πειρασμούς ... υπάρχουν εξωτερικές καταστάσεις και παράγοντες που μπορούν να ανατρέψουν πολλά ακόμα και όταν τα κάνεις όλα "σωστά". Χαίρομε που είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αυτήν την παρουσίαση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. μπραβο στην όλγα! ωραιος λόγος με ωραια επιχειρηματολογία! περιμένουμε κιάλλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή